
Gazeta Podatkowa nr 77 (1848) z dnia 27.09.2021
Wniosek pracownika o rentę z tytułu niezdolności do pracy
Jeden z moich pracowników, któremu nadal jeszcze wypłacam zasiłek chorobowy, zamierza ubiegać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Domaga się, abym to ja przygotował mu stosowny wniosek i przekazał go do ZUS. Czy faktycznie mam taki obowiązek?
TAK. Przygotowanie wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy i przedłożenie go organowi rentowemu na 30 dni przed ustaniem prawa do zasiłków chorobowych jest jednym z obowiązków, które spoczywają na pracodawcy jako płatniku składek, określonych w art. 125 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2021 r. poz. 291 ze zm.). Co prawda ustawodawca jednocześnie zaznaczył, iż płatnik składek dokonuje tych czynności za zgodą pracownika. Skoro jednak pracownik domaga się przygotowania takiego wniosku i przekazania go do ZUS, nie ma wątpliwości, że wymaganą zgodę wyraża.
W celu sporządzenia wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy, Czytelnik może wykorzystać opracowany przez organ rentowy formularz ERN (dostępny w serwisie druki.gofin.pl), podając w nim m.in. datę sporządzenia wniosku przez płatnika składek. Należy jednak pamiętać, iż jest to wniosek ubezpieczonego i to pracownik powinien się na nim podpisać.
www.EmeryturyiRenty.pl - Renty:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
02.10.2023 (poniedziałek)
10.10.2023 (wtorek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|